Środki smarne dla łożysk tocznych dostępne są w różnych wariantach. Jeśli masz problem z wyborem tego odpowiedniego, dziś przedstawiamy charakterystykę substancji, wchodzących w skład smarów i olejów do łożysk.
Środek smarny do łożysk tocznych stworzony jest z kilku składników. Przede wszystkim jego skład zawiera olej bazowy mineralny lub syntetyczny, zagęszczacz w postaci mydła lub innej substancji organicznej czy nieorganicznej, a także z uszlachetniających dodatków, podnoszących pewne właściwości całego produktu. Mając wiedzę na temat poszczególnych składników, jesteśmy w stanie dobrać odpowiedni smar plastyczny lub olej do aplikacji.
Jak dobrać środek smarny?
Środek smarny musi być odpowiednio dobrany do łożyska i warunków pracy oraz otoczenia. W innym przypadku narażamy komponent na szybsze zużycie się lub awarię. I tym samym pojawia się problem w postaci nieplanowanego przestoju, generującego wysokie koszty eksploatacyjne. Ponadto niektóre specyficzne aplikacje mogą wymagać od łożyska pewnych własności, które tylko środek smarny może zapewnić – na przykład jeszcze lepszą odporność na korozję czy wysokie temperatury. Zatem, jak dobrać środek smarny? Należy zwrócić uwagę na następujące aspekty:
- typ łożyska
- wielkość łożyska
- jakie są dopuszczalne luzy
- jaki jest charakter pracy łożyska
- jaka jest prędkość obrotowa
- jaki jest zakres temperatury pracy łożyska
- jaka jest trwałość łożyska
Po przeanalizowaniu powyższej listy, łatwiej i skuteczniej dobierzemy środek smarny. Aby jednak wybór był odpowiedni, warto mieć, chociaż minimalną wiedzę na temat samych środków smarnych: jaki jest ich skład i czym charakteryzują się konkretne substancje.
Typy środków smarnych do łożysk
Środki smarne mogą mieć różne rodzaje smarów. Najpopularniejszy i najbardziej uniwersalny jest smar litowy. Ale wykorzystywane są również inne warianty, na przykład smar wapniowy, sodowy czy krzemionkowy. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę każdego z nich.
- smar wapniowy – smar ten jest odporny na naciski i na wodę. Podnosi właściwości antykorozyjne. Świetnie sprawdza się w aplikacjach, w których mamy do czynienia z niskimi temperaturami
- smar litowy – litowy jest najpopularniejszym smarem, najczęściej wykorzystywanym. Jest to również substancja uniwersalna, charakteryzująca się niską temperaturą pompowalności i stabilnością. Ponadto jest odporny na wodę
- smar bentonitowy oraz krzemionkowy – oba smary są odporne na wodę i odznaczają się świetną pompowalnością. Według specjalistów są doskonałym zamiennikiem dla środków smarnych, które nie radzą sobie z wysokimi temperaturami
- smar glinowy – mimo małego zakresu temperatury – maks. wynosi 65 stopni Celsjusza – jest doskonałym smarem dla branży spożywczej. Ale zakres ten w razie potrzeby można rozszerzyć – odpowiedzią na tego rodzaju potrzebę jest smar kompleksowy
- smar sodowy – idealny dla wszystkich łożysk (również ślizgowych), pracujących w temperaturze nieprzekraczającej 120 stopni Celsjusza. Ze względu na rozpuszczalność w wodzie nie nadają się do aplikacji mających styczność z wilgocią lub wodą właśnie
- smar poliuretanowy – smar ten jest odporny na wodę i utlenianie. Ponadto do zalet tego rozwiązania zalicza się wysoki poziom stabilności. Najczęściej wykorzystuje się go przy łożyskach wysokoobrotowych
Oleje bazowe
Podstawowe oleje bazowe to substancje mineralne, syntetyczne, silikonowe i poliglikolowe. Mineralny jest najpopularniejszym składnikiem, który wchodzi w skład aż w 90% produktach dostępnych na rynku. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę poszczególnych olejów bazowych.
-
- olej mineralny – jak już wspomnieliśmy, jest to najpopularniejszy i najbardziej uniwersalny olej bazowy
- olej syntetyczny-węglowodorowy – odznacza się dużym zakresem temperaturowym, co sprawia, że najczęściej wykorzystuje się środki smarne z olejem syntetycznym w aplikacjach narażonych na wysokie temperatury. Jest również olejem odpornym między innymi na utlenianie.
- olej silikonowy – wykorzystywany stosunkowo rzadko. Najlepiej sprawdza się w aplikacjach narażonych na chemikalia, promieniowanie i wysokie temperatury. Charakteryzuje się świetną odpornością chemiczną
- olej poliglikolowy – do zalet tego rozwiązania zalicza się zdolność czyszczącą, doskonałą smarność, a także stabilność temperaturową. Dedykowany aplikacjom pracującym w bardzo trudnych warunkach
- olej poliestrowy – dedykowany miejscom wysokotemperaturowym
- ester fosforanowy – niskie ciśnienie przy oparach, stałość przy utlenianiu, wysoka temperatura zapłonu – to tylko kilka cech charakterystycznych dla tego oleju bazowego. Dzięki jednak tym właściwościom wykorzystywany jest głównie w aplikacjach ognioodpornych
Dodatkowe składniki
Z reguły w składach środków smarnych można znaleźć substancje dodatkowe, których zadaniem jest podniesienie pewnych właściwości. Najczęściej są to różnego rodzaju dodatki adhezyjne, antyutleniacze, inhibitory przeciwrdzewne, dodatki przeciwzużyciowe i przeciwzatarciowe. Substancje adhezyjnie korzystnie wpływają na przyczepność smaru, podczas gdy antyutleniacze znacząco redukują okres starzenia się produktu. Inhibitory przeciwrdzewne podnoszą zdolności antykorozyjne. W składzie mogą pojawić się także dodatki stałe w postaci dwusiarczku molibdenu czy proszków metalicznych. Korzystanie z nich podnosi poziom odporności na zatarcia.