Sposoby smarowania łożysk

Sposoby smarowania łożysk

O łożyska trzeba dbać. Jak? Między innymi regularnie je smarując odpowiednio dobranym środkiem smarnym.

  1. Sposoby smarowania łożysk
  2. Smarowanie smarem plastycznym
  3. Smarowanie olejowe

 

W poprzednim wpisie wspominaliśmy o konserwacji łożysk i wykazaliśmy, że mechanizmy te muszą być odpowiednio smarowane. Ważny jest nie tylko środek smarny, ale także metoda. Przedstawiamy najpopularniejsze sposoby smarowania łożysk.

 

Sposoby smarowania łożysk

Smarowanie łożysk odpowiednio dobranym środkiem smarnym jest bardzo ważne. Jeśli będziemy ignorować ten czynnik, możemy doprowadzić do szybszego zużycia się łożyska lub awarii i tym samym do nieplanowanego przestoju. A co za tym idzie – również i do wzrostu kosztów eksploatacyjnych. Oprócz tego regularne smarowanie łożyska wpływa także na jakość samej maszyny – jej praca jest wtedy płynna.
Metod smarowania łożysk jest kilka, a dziś przedstawimy te najbardziej skuteczne i popularne. Aby zrobić to dostatecznie dobrze, musimy podzielić te sposoby na dwie kategorie związane ze środkami smarnymi – smar plastyczny i smar olejowy.

 

Smarowanie smarem plastycznym

W przypadku środków smarnych, najczęściej wykorzystywany jest smar plastyczny. Na rynku dostępne są substancje składające się z:

  • oleju bazowego: syntetyczny, mineralny lub roślinny
  • zagęszczacz: np. mydło metali, żele krzemionkowe, polimery, węglowodory, bentonity
  • dodatki: obecność fakultatywna substancji dodatkowych, których zadaniem jest poprawienie parametrów danego smaru

Wady i zalety smarów plastycznych

Wysokiej jakości smar plastyczny ma wiele zalet. Doskonale chroni wnętrze łożyska przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami, także wilgocią i wodą. Do zalet zalicza się także łatwość w utrzymywaniu maszyny w czystości. Smar plastyczny łatwiej utrzymuje się w samym łożysku przy skośnym lub pionowym układzie wałów.
Zestawiając smar plastyczny z olejem, może wytypować także kilka wad. A mianowicie, substancja plastyczna ma niższa zdolność w przypadku odprowadzania ciepła oraz równie niższy współczynnik tarcia. Smarem plastycznym można także przesmarować – lub odwrotnie – łożysko, dlatego ważne, by czynnością tą zajmowali się przeszkoleni pracownicy.

Sposoby smarowania łożysk smarem plastycznym

W przypadku smaru plastycznego, metody smarowania są proste i zależne między innymi od budowy węzła. Najczęściej demontuje się łożysko, dodatkowo myje, sprawdza stan techniczny i smaruje. W sytuacjach, gdy maszyny nie można wyłączyć, warto do smarowania wykorzystać specjalne regulatory smaru. To doskonałe rozwiązanie, ponieważ alternatywa w tej postaci samodzielnie uzupełnia i usuwa nadmiar smaru, a także stale kontroluje jego poziom.

 

Smarowanie olejowe

Olej sprawdza się szczególnie tam, gdzie łożyska pracują przy wysokich obciążeniach, równie wysokich prędkościach i ekstremalnych temperaturach. W przypadku tego rodzaju środka smarnego warto wybierać produkty odporne na utlenianie, korozje i charakteryzujące się wytrzymałością.

Wady smarowania olejem

Mimo iż specjaliści uważają, że smarowanie olejem jest lepszą opcją, to jednak wariant ten ma swoje wady. Jeśli zdecydujesz się na olej, musisz wyposażyć łożysko również w odpowiednie i skuteczne uszczelnienie. Minusem tego rodzaju środków smarnych jest także podatność na korozję i zawilgocenie podczas dłuższych postojów.

Metody smarowania smarem olejowym

Metod smarowania olejem jest kilka, a najpopularniejsze z nich to tak zwana metoda rozbryzgowa, kąpiel olejowa czy z obiegiem wymuszonym.

  • sposób rozbryzgowy – olej jest rozbryzgiwany za pomocą dodatkowych elementów, takich jak zębate koła czy odrzutniki.
  • kąpiel olejowa – smarowanie zanurzeniowe. To najłatwiejsza i najpopularniejsza metoda, wykorzystywana przez wielu pracowników. Obracające się elementy łożyska rozprowadzają środek smarny po całym produkcie, a następnie olej trafia do zbiorniczka zamontowanego w oprawie.
  • obieg wymuszony – olej jest wpuszczany z jednej strony i wypuszczany w drugiej. Podobnie jak w przypadku kąpieli olejowej, olej spływa do zbiorniczka, gdzie zostaje schłodzony i ponownie puszczony w „obieg”.
  • z wtryskiem oleju – olej rozpryskiwany jest pod odpowiednim ciśnieniem za pomocą dysz. To idealna metoda dla łożysk pracujących przy wysokich prędkościach.
  • sposób smarowania mgłą olejową lub rosą – olej jest transportowany do przewodów smarujących za pomocą sprężonego powietrza. Z dyszy wydziela się powietrze, który rozdrabnia olej i tym samym tworzy się mgła. Rosa powstaje natomiast, gdy powietrze wychodzące z przewodu „wyrzuca” większe krople oleju, które ostatecznie zaczynają pełzać po ścianach danego przewodu. To doskonały sposób smarowania łożysk pracujących na przykład we wrzecionach obrabiarek.

 

Jeśli wybór odpowiedniego środka smarnego i metody smarowania łożyska sprawia Ci problemy, koniecznie skontaktuj się ze specjalistami, dostępnymi w każdym sklepie technicznym, w którym planujesz zaopatrzyć się w potrzebny Ci asortyment. Dzięki temu będziesz miał 100% pewność, że wszystko zostało odpowiednio dobrane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *