Popularne napędy liniowe

Popularne napędy liniowe

Szukasz najlepszego rozwiązania do aplikacji, która wymaga precyzji i zdolności do wydajnej pracy przy wysokich prędkościach? Koniecznie sprawdź napędy liniowe. Dziś przedstawiamy najpopularniejsze warianty.

 

  1. Napęd hydrauliczny
  2. Napęd liniowy elektryczny
  3. Napęd pneumatyczny

 

Napędy są systemami, które przekształcają i przekazują dalej energię mechaniczną do maszyny potrzebującej jej do pracy. Przełom w rozwoju rozwiązania tego rodzaju nastąpił pod koniec XIX i na początku XX wieku. Znajdują zastosowanie w każdej branży przemysłowej.

 

Napęd hydrauliczny

Zasada działania napędu hydraulicznego opiera się na tak zwanym prawie Pascala, które mówi między innymi o równomiernym rozkładaniu się ciśnienia w danej cieczy. I dlatego napęd tego rodzaju wykorzystuje wspomnianą ciecz do przenoszenia energii mechanicznej z jednego miejsca (gdzie energia jest wytwarzana) do drugiego (gdzie energia jest wykorzystywana). Do zalet rozwiązania hydraulicznego zalicza się przede wszystkim niski ciężar, mały gabaryt i zwartą konstrukcją. Ponadto napędy te odznaczają się precyzją działania, pozwalają na płynną i bezstopniową regulację prędkości oraz równie bezproblemową zmianę kierunku ruchu. Nawet przy niskich prędkościach mają zdolność do skutecznego przenoszenia dużych obciążeń. Klienci, którzy wykorzystują napędy hydrauliczne, cenią sobie również szybki rozruch, niską wrażliwość na ewentualne zmiany przeciążenia czy obciążenia, a także możliwość realizowania różnych ruchów przez wykonawcze urządzenia – zarówno obrotowych, jak i posuwisto-zwrotnych czy wahadłowych. Dodatkowo konserwacja jest o wiele tańsza niż w innych napędach.
Napęd hydrauliczny nie jest jednak pozbawiony wad. Do najważniejszych zalicza się wysoką wrażliwość na ewentualne zapowietrzenie, wysoki hałas czy nieregenerowanie się energii, wytwarzanej przez hamowanie. Mimo wspomnianych wad napędy hydrauliczne w dalszym ciągu są chętnie stosowane w maszynach górniczych, rolniczych, drogowych, budowlanych czy pracujących w branży hutniczej.

 

Napęd liniowy elektryczny

Popularność napędów elektrycznych wzrasta. System składa się między innymi z układu zasilającego, silnika elektrycznego, urządzenia pędnego i urządzenia do sterowania oraz do automatyki. Wspomniany układ zasilający generuje lub pobiera z sieci energię elektryczną, którą przekazuje do silnika elektrycznego. Ten z kolei przemienia ją w energię elektryczną. Następnie urządzenie pędne dostarcza ją do tak zwanej maszyny roboczej. Standardowy napęd elektryczny zasila maszyny robocze, odbierające wytworzoną energię mechaniczną. Przedstawiona powyżej konstrukcja napędów elektrycznych jest uproszczonym schematem.
Modele elektryczne mają wiele zalet. Do najważniejszych zalicza się przede wszystkim prostą budowę, czy zdolność do unoszenia dużej masy, mimo małego siłownika.
Typowe napędy liniowe elektryczne znajdą zastosowanie przede wszystkim w przesuwnych robotach, kolejnictwie czy trackerach wykorzystywanych w fotowoltaicznych panelach.

 

Napęd pneumatyczny

Standardowy napęd pneumatyczny strukturalnie jest podobny do rozwiązania hydraulicznego. Do działania wykorzystuje sprężony gaz albo jego mieszaninę. Często może to być po prostu atmosferyczne powietrze. Jego rola jest bardzo podobna do tej, którą pełni ciecz w napędach hydraulicznych. Silnik przetwarza energię na przykład powietrza sprężonego na ruch liniowy albo obrotowy.
Do zalet rozwiązania pneumatycznego zalicza się przede wszystkim wykorzystywane medium – powietrze, do którego mamy przecież łatwy dostęp. Dodatkowo klienci zwracają uwagę, że napędy pneumatyczne są bezpieczniejsze w porównaniu z innymi modelami. Niestety nie są pozbawione wad. Sam system jest tani – tańszy niż np. napęd elektryczny – ale generuje wyższe koszty eksploatacyjne, w tym duże straty energii.
Skuteczne napędy pneumatyczne znajdą zastosowanie przede wszystkim w urządzeniach transportowych czy ratowniczych. Często są wykorzystywane w drzwiach samochodów osobowych lub w platformach wyładunkowych w pojazdach ciężarowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *