Łożyska wałeczkowe jednorzędowe ZVL

Łożyska wałeczkowe jednorzędowe ZVL

Szukasz wydajnych łożysk wałeczkowych jednorzędowych? Już teraz sprawdź rozwiązania słowackiej marki ZVL! Czym wyróżniają się łożyska wałeczkowe jednorzędowe ZVL? W jakich wykonaniach są dostępne? Szczegóły na temat produktów znajdziesz poniżej.

 

  1. Łożyska wałeczkowe jednorzędowe ZVL – charakterystyka
  2. Przykładowe konstrukcje łożysk wałeczkowych jednorzędowych ZVL

 

Łożyska wałeczkowe jednorzędowe ZVL to komponenty, które przenoszą obciążenia poprzeczne przy stosunkowo małych rozmiarach. Niektóre z dostępnych w ofercie rozwiązań dodatkowo mogą przejmować także niewielkie siły wzdłużne w jednym lub w dwóch kierunkach. Czym wyróżniają się komponenty tego rodzaju? Na pytanie odpowiadamy w dzisiejszym artykule. W dalszej części wpisu omawiamy kwestię dostępnych konstrukcji czy koszyków. Szczegółowe dane techniczne natomiast znajdziesz w katalogu producenta.

 

Łożyska wałeczkowe jednorzędowe ZVL – charakterystyka

łożyska wałeczkowe ZVLStandardowe łożyska wałeczkowe zbudowane są z dwóch części:

  • zewnętrzny i wewnętrzny pierścień z koszykiem i wałeczkami,
  • osobny drugi pierścień.

Dzięki takiej konstrukcji komponenty można instalować osobno, co ułatwia zarówno montaż, jak i demontaż. Bieżnie wewnętrznego oraz zewnętrznego pierścienia z powierzchnią cylindrycznego wałeczka gwarantują odpowiedni rozkład obciążeń. Rozwiązanie tego rodzaju pozwala także na doskonałe działanie olejowego filmu między tymi elementami, które stykają się ze sobą. Dodatkowo zapobiega to tarciu i tym samym powstawaniu nadmiernej temperatury.

Takie łożyska wałeczkowe jednorzędowe doskonale sprawdzą się tam, gdzie wymaga się od komponentów tego rodzaju zdolności przejmowania dużych obciążeń przy jednocześnie występujących wysokich prędkościach — na przykład w młynach, osiach kół czy różnych częściach maszyn.

 

Koszyki stosowane w łożyskach wałeczkowych jednorzędowych ZVL

Marka ZVL montuje w swoich łożyskach wałeczkowych jednorzędowych różnorodne koszyki. Klient może wybrać stalowy koszyk (E), masywny mosiężny (M), mosiężny nitowany (EDM) czy jednoczęściowy poliamidowy (TNG, ETNG). Dostępny jest także koszyk podobny do masywnego mosiężnego (M), który wyróżnia się mocniejszą konstrukcją (EM).

 

Tolerancje i luz promieniowy

Standardowe łożyska wałeczkowe jednorzędowe ZVL produkowane są z normalną klasą dokładności – P0. Komponenty z wyższą klasą dokładności dostępne są jedynie na zamówienie. Jeśli natomiast chodzi o luz promieniowy, produkty wykonywane są z normalnym luzem promieniowym lub z luzem C3. Na zamówienie marka ZVL może dostarczyć łożyska wałeczkowe jednorzędowe z luzem promieniowym C2, C4 lub C5.

 

Przykładowe konstrukcje łożysk wałeczkowych jednorzędowych ZVL

W ofercie ZVL znajdziesz łożyska wałeczkowe jednorzędowe w kilku wykonaniach. Do najpopularniejszych konstrukcji zalicza się modele typu NU, NJ, NUP, N, NF oraz HJ. Łożyska wałeczkowe NU to rozwiązania, w których cylindryczne wałeczki prowadzi się w koszyku między dwoma obrzeżami w zewnętrznym pierścieniu. W takich komponentach pierścień wewnętrzny nie posiada obrzeży, co umożliwia obustronny montaż.

Łożyska wałeczkowe NJ są podobne do wspomnianego wyżej typu. Różnią się jedynie tym, że pierścień wewnętrzny posiada obrzeże po jednej stronie. Dzięki takiej konstrukcji łożysko wałeczkowe NJ przenosi jednokierunkowe obciążenia wzdłużne. Modele typu NUP składają się z pierścienia zewnętrznego z dwoma obrzeżami, luźnego pierścienia wewnętrznego z jednym obrzeżem i płaskiego pierścienia wewnętrznego ustalającego. N natomiast to grupa łożysk wałeczkowych, w których wałeczki cylindryczne prowadzone są w koszyku między dwoma obrzeżami znajdującymi się na wewnętrznym pierścieniu. W tej konstrukcji pierścień zewnętrzny nie ma obrzeży. Ponadto łożyska wałeczkowe typu N nie mogą przenosić obciążeń wzdłużnych.

Typ NF obejmuje łożyska wałeczkowe, w których montuje się pierścień wewnętrzny z dwoma obrzeżami i zewnętrzny z jednym. HJ natomiast to oznaczenie pierścienia, który można dobrać, jeśli zależy nam na możliwości przenoszenia sił osiowych w konkretnym kierunku. Pierścień ten można łączyć z łożyskami typu NJ oraz NU.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *