Zastanawiasz się, jak wyglądają zużyte łożyska oporowe i kiedy należy je wymienić? Dziś przeanalizujemy objawy zużycia komponentów tego rodzaju.
Zanim jednak odpowiemy na pytanie, jak objawia się na łożysko oporowym zużycie, warto przypomnieć sobie, czym właściwie te komponenty są i gdzie znajdą zastosowanie. Warto znać podstawowe informacje na temat mechanizmów tego rodzaju, ponieważ znacząco ułatwia to dobór łożyska do aplikacji.
Krótka charakterystyka łożysk oporowych
Łożyska oporowe to modele toczne, które przenoszą tylko i wyłącznie osiowe obciążenia. Rozwiązanie tego rodzaju montuje się głównie tam, gdzie wymagane jest skuteczne łożyskowanie wałów, odznaczających się małymi wymiarami. Ze względu na swoją specyfikację równie dobrze sprawdzają się przy wysokich prędkościach obrotowych.
Z reguły łożyska oporowe produkowane są jako modele kulkowe. To oznacza, że zbudowane są z pierścieni z bieżniami oraz elementami tocznymi w postaci kulek. W zależności od modelu mogą przenosić obciążenia wzdłużne w jednym albo w dwóch kierunkach.
Standardowe łożysko oporowe ma wiele zalet. Do najważniejszych z nich zalicza się niski poziom tarcia, wysoką nośność, wytrzymałość, trwałość i nie zawodność. Oczywiście, jeśli komponent został odpowiednio dobrany do aplikacji.
Łożyska oporowe – rodzaje
Wydajne łożyska oporowe dostępne są w kilku wariantach. To, który model wykorzystać, zależy od oczekiwań, wymagań aplikacji i warunków pracy oraz otoczenia. Na rynku znajdziesz między innymi łożyska oporowe jednokierunkowe i dwukierunkowe. Komponenty jednokierunkowe przenoszą obciążenia tylko w jednym kierunku, a dwukierunkowe w dwóch. Ponadto te pierwsze odznaczają się wyjątkową precyzją, drugie zaś lepszą sztywnością. Dodatkowo łożyska kulkowe oporowe dwukierunkowe są wariantem rozłącznym. Oznacza to, że pewne elementy komponentu tego rodzaju można montować niezależnie od siebie. To zdecydowanie ułatwia instalację.
Objawy zużycia łożysk oporowych
Zużycie łożyska może objawiać się na kilka sposobów. Najczęściej praca komponentu staje się po prostu głośniejsza. Jeśli usłyszysz niepokojące dźwięki, których wcześniej nie było, koniecznie sprawdź stan techniczny mechanizmu. Na przykład przy wciskaniu sprzęgła w samochodzie łożysko może huczeć.
Warto regularnie oceniać stan techniczny łożysk oporowych. Nie zawsze zużyty komponent będzie wydawał niepokojące dźwięki. A regularne sprawdzanie strony wizualnej elementu pozwoli na dostrzeżenie zbliżającej się awarii. Każdy uszczerbek, wgłębienie czy plamy na łożysku w większości przypadków oznaczają, że komponent uległ uszkodzeniu lub zużyciu.
Zastanawiasz się, kiedy wymienić komponent na nowy produkt? Odpowiedź jest prosta. Zawsze wtedy, kiedy objawy zużycia łożysk są widoczne, nawet jeśli mechanizm wykazuje jeszcze zdolność do pracy. Dzięki temu unikniesz awarii i nieplanowanego przestoju. Tym samym zmniejszysz koszty eksploatacyjne oraz straty, a zaoszczędzone pieniądze będziesz mógł zainwestować w rozwój firmy.