Jakie sprzęgła dla ogólnej techniki napędowej wybrać? Jeśli interesują Cię tylko i wyłącznie sprawdzone i wydajne rozwiązania, zapraszamy do lektury! W niniejszym artykule wskazujemy, jakie sprzęgła warto zamontować w urządzeniach wykorzystywanych w ogólnej technice napędowej.
- Ogólna technika napędowa — jakiej marki sprzęgła wybrać?
- Czym wyróżnia się sprzęgło ROFLEX N i ROFLEX SH Split?
- Jakie zalety ma sprzęgło hydrokinetyczne?
Jakiej marki sprzęgła do ogólnej techniki napędowej warto wybrać? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytanie, znajdziesz je w dzisiejszym wpisie. W dalszej części artykułu podpowiadamy, na jakie konkretnie serie i rozwiązania zwrócić uwagę oraz czym się wyróżniają. Zapraszamy do szybkiego zapoznania się z tematem już teraz!
Ogólna technika napędowa — jakiej marki sprzęgła wybrać?
Szukasz sprzęgieł, które doskonale sprawdzą się w napędach o zwartej budowie i wysokiej energetycznej sprawności? Polecamy zwrócić szczególną uwagę na sprzęgła KTR. Marka dostarcza mechanikom na całym świecie różnego rodzaju rozwiązania, obejmujące aż cztery segmenty, jeśli chodzi o działalność. A mianowicie sprzęgła mechaniczne, systemy chłodzenia, hamulcowe oraz elementy siłowej hydrauliki.
Jakie zatem sprzęgła KTR dla ogólnej techniki napędowej warto wybrać? Producent poleca przede wszystkim rozwiązania serii ROFLEX N, ROFLEX SH Split oraz sprzęgła hydrokinetyczne. Czym się wyróżniają i jakie mają zalety? Odpowiadamy w dalszej części dzisiejszego wpisu.
Czym wyróżnia się sprzęgło ROFLEX N i ROFLEX SH Split?
Seria ROFLEX N obejmuje skrętnie elastyczne sprzęgła krótkie i dwuczęściowe, które są przeznaczone do łączenia wałów, przenoszenia mocy i tłumienia skrętnych drań. Na tle innych komponentów niniejsze produkty wyróżniają się kompaktową budową i prostym montażem — wystarczy nasunąć piastę z żeliwa na wał i unieruchomić ją za pośrednictwem ustalającym wkrętów. Sprzęgła serii ROTEX N przeznaczone są do przenoszenia momentów obrotowych do 5000 Nm. Znajdą zastosowanie przede wszystkim w budowie maszyn i pompowym przemyśle. Mają certyfikat ATEX i deklarację EAC. Zainteresowany klient może zamówić sprzęgło z dodatkową ochroną antykorozyjną.
Modele ROFLEX SH to również elastyczne sprzęgła łączące wały z dzielonymi piastami. Odporne na uszkodzenia elastomery w niniejszych rozwiązaniach można wymieniać, bez konieczności odsuwania maszyn. Komponenty tej serii to trzyczęściowe sprzęgło przeznaczone nie tylko do przenoszenia napędu, ale i skutecznego tłumienia drgań skrętnych. Niewielkie wymiary sprawiają, że sprzęgła ROFLEX SH służą głównie do łączenia wałów, między którymi mamy do czynienia z niewielką odległością. Produkt przenosi momenty obrotowe maksymalnie wynoszące 1800 Nm. Modele tej gamy doskonale sprawdzą się w budowie maszyn oraz przemyśle pompowym. W pierwszym przypadku najczęściej montuje się je między przekładnią przemysłową i silnikiem IEC lub silnikiem w tak zwanym standardzie Nema. W przemyśle pompowym natomiast pomiędzy pompą a silnikiem elektrycznym. Produkty serii ROFLEX SH są zgodne z ATEX — z dyrektywą UE 2014/34/UE.
Jakie zalety ma sprzęgło hydrokinetyczne?
Sprzęgła hydrokinetyczne marki KTR to doskonałe rozwiązania do łagodnego rozruchu — na przykład taśmowych przenośników. Służą do przenoszenia napędu zgodnie z tak zwaną zasadą Foettingera. Wszelkie siły bezwładności przenosi specjalna ciecz przepływająca — na przykład olej. Strona napędzana i napędzająca są w tym przypadku od siebie oddzielone mechanicznie. Do zalet sprzęgieł hydrokinetycznych zalicza się tłumienie drgań w układzie napędowym, skuteczne zabezpieczenie przed przeciążeniem — szczególnie w sytuacjach, w których dochodzi do awarii oraz brak mechanicznego zużycia. Komponenty można łączyć z przeróżnymi sprzęgłami dostępnymi w ofercie marki KTR w celu uzyskania możliwości kompensowania promieniowych, osiowych czy kątowych odchyłek. Dodatkowo sprzęgła hydrokinetyczne mogą pracować w strefie zagrożonej wybuchem.
Do zalet sprzęgieł hydrokinetycznych poza łagodnym rozruchem maszyny, zalicza się brak przewymiarowania silników, skuteczne zabezpieczenie części układu przed uszkodzeniem, bezobsługowe przenoszenie obrotowego momentu, tłumienie drgań czy stabilne działanie mimo warunków pracy. Ponadto gwarantuje rozruch każdego silnika bez przeciążenia.