Jak dbać o łożyska toczne? Konserwacja łożysk

Jak dbać o łożyska toczne? Konserwacja łożysk

Jak dbać o łożyska toczne? Czy w ogóle powinniśmy przeprowadzać konserwację łożysk? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule.

  1. Konserwacja łożysk
  2. Przechowywanie łożysk tocznych
  3. Kontrola korpusu i wału łożyska
  4. Poprawna instalacja łożyska
  5. Podgrzewanie wstępne i przegrzewanie łożysk
  6. Unikanie korozji łożyska
  7. Odpowiednie smarowanie

Aby zapewnić płynną pracę i wyeliminować ryzyko występowania nieplanowanych przestojów, o łożysko trzeba odpowiednio zadbać. Według specjalistów to właśnie przez nasze zaniedbanie najczęściej dochodzi o awarii tych mechanizmów. Dziś przedstawiamy kilka najważniejszych czynników, na które należy zwrócić uwagę przy konserwacji łożysk.

Konserwacja łożysk

Regularna i dokładna konserwacja łożysk tocznych jest bardzo istotna, szczególnie jeśli zależy Ci na tym, aby mechanizm pracował płynnie i skutecznie. Jeśli nie zwracamy wystarczającej uwagi na dbanie o łożysko, istnieje coraz większe ryzyko, że łożysko w końcu ulegnie awarii.
Na poprawną konserwację składa się kilka czynników, których nie powinieneś pomijać. Poniżej przedstawiamy ogólną listę.

Przechowywanie łożysk tocznych

Łożyska toczne muszą być odpowiednio przechowywane. Przede wszystkim trzeba umieścić je w specjalnym opakowaniu, które będzie stanowiło doskonałą ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznym, ponieważ mechanizm ten jest podatny na korozję. Łożyska powinny być przechowywany w stałej temperaturze, wynoszącej maksymalnie 3 stopnie Celsjusza. W przypadku wilgotności poziom jej nie powinien przekraczać 60% względnej wilgotności. Asortyment tego rodzaju nie powinien być także umieszczany blisko środków chemicznych, szczególnie tych agresywnych.
Najlepszym rozwiązaniem jest trzymanie łożysk w ich oryginalnych opakowaniach, szczególnie że producenci zwykle umieszczają w nich specjalne środki przeciwkorozyjne. Rozpakować produkt powinniśmy dopiero przed samym jego zainstalowaniem.
Jeśli przechowujesz łożyska w jednym miejscu i leżą tam już dłuższy okres, warto co pewien czas kontrolować ich stan. Modele bez oryginalnych opakowań wystarczy sprawdzać co pół roku, natomiast jeszcze nierozpakowane łożyska co 12 miesięcy.
Czasami zdarza się tak, że oryginalne opakowanie ulega uszkodzeniu. W takim przypadku łożysko trzeba dokładnie umyć i samodzielnie zakonserwować. Jak tego dokonać? Najlepiej za pomocą środka smarnego antykorozyjnego i nafty ługowanej. Do ponownego zapakowania łożyska można wykorzystać parafinowy oraz pakowy papier i taśmę papierową okraszoną klejem.

Kontrola korpusu i wału łożyska

Przed instalacją łożyska w danej aplikacji, należy wstępnie zwrócić uwagę na stan korpusu oraz wału. Oczywiście nie montujemy łożyska, jeśli którakolwiek z tych części jest uszkodzona. Kiedy stan korpusu i wału nie wzbudza wątpliwości, przecieramy szmatką całą powierzchnię i możemy zamontować – w odpowiedni sposób – łożysko.

Poprawna instalacja łożyska

Nie bez powodu napisaliśmy już, że łożysko montujemy w odpowiedni sposób. Poprawna instalacja to kolejny czynnik, który jest bardzo istotny, jeśli chodzi o właściwą konserwację łożysk. Przy niewłaściwym montażu możemy uszkodzić już na samym początku wiele elementów – na przykład specjalne powłoki, które stanowią między innymi dodatkową ochronę przed zużyciem czy zmniejszają tarcie.
Warto skorzystać z instrukcji producenta lub przekazać montaż przeszkolonym pracownikom.
Ale nie sam montaż jest ważny, ponieważ demontaż również. I mimo że uszkodzone łożysko nie będzie ponownie wykorzystane, istotne jest, by wyciągnąć je w sposób poprawny. Dlaczego? Ponieważ podczas nieodpowiedniego demontażu można uszkodzić inne części, na których będziemy chcieli za chwilę zamontować nowe łożysko.

Podgrzewanie wstępne i przegrzewanie łożysk

Na długość żywotności łożyska wpływ ma także temperatura pracy, która natomiast zależy między innymi od materiałów, wykorzystanych do jego wyprodukowania. W przypadku podgrzewania wstępnego, jeśli temperatura przekroczy zalecane maksimum, surowiec może ulec deformacji. Równocześnie z momentem, gdy stal staje się miękka, zmniejsza się poziom obciążalności samego łożyska. I koniec końców maszyna ulega awarii.

Unikanie korozji łożyska

Jak unikać korozji łożyska? Nie narażać go na działanie wody, szczególnie przez długi okres. Dlatego też rekomenduje się, aby i pracownicy, którzy obsługują łożyska, używali gumowych rękawiczek, ponieważ pot z rąk również może mieć negatywny wpływ na mechanizm. Jeśli więc chcemy, aby nasze łożysko nie uległo przedwczesnej awarii, musimy zapobiegać powstawania korozji, a także rdzewienia.

Odpowiednie smarowanie

Łożyska – jak wiele innych mechanizmów – muszą być regularnie smarowane. W tym przypadku wykorzystuje się albo smary plastyczne, albo oleje. Temat związany ze smarowaniem łożysk jest bardzo obszerny, dlatego postanowiliśmy, że przygotujemy osobny artykuł. W każdym razie tutaj najważniejsze jest odpowiednie dobranie środka smarnego oraz sposób jego dostarczania. Na to wpływa wiele czynników (między innymi temperatura pracy, obciążenia czy warunki otoczenia), które szczegółowo omówimy niebawem.

Odpowiednie narzędzia

Piszą o odpowiednich narzędziach, mamy na myśli przedmioty, które stosuje się między innymi przy instalacji czy demontażu łożysk. Lista ta składa się na przykład ze specjalnych ściągaczy do łożysk, równie specjalnych zestawów narzędzi do montażu, nagrzewnic indukcyjnych, wtryskiwaczy środków smarnych czy nakrętek hydraulicznych. Korzystając z nich, masz pewność, że podczas instalacji czy demontażu nie dojdzie do żadnych niepowołanych czynności, które mogą uszkodzić łożysko.

 

Łożysko toczne można bardzo szybko uszkodzić, jeszcze zanim zostanie zamontowane w odpowiednim miejscu. Aby cieszyć się brakiem nieplanowanych przestojów oraz dłuższym okresem żywotności, należy odpowiednio o nie dbać i regularnie sprawdzać jego stan. A już niebawem zajmiemy się dogłębniej samym tematem związanym ze smarowaniem łożysk. Jeśli chcesz być na bieżąco, koniecznie polub naszą stronę na Facebook’u!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *