Co to jest sprzęgło kłowe?

Co to jest sprzęgło kłowe? W jakich wersjach sprzęgła kłowe produkuje marka KTR? Czym charakteryzują się poszczególne wykonania? Szczegóły na temat sprzęgieł kłowych KTR znajdziesz poniżej.

 

  1. Czym jest sprzęgło kłowe?
  2. Jakie sprzęgła kłowe KTR wybrać?
  3. Gdzie stosuje się sprzęgła kłowe?

 

Jeśli potrzebujesz niezawodnych i wydajnych sprzęgieł, gwarantujemy, że produkty marki KTR spełnią Twoje oczekiwania. Oferta producenta obejmuje sprzęgła w wielu wariantach, a zatem każdy zainteresowany klient jest w stanie znaleźć optymalny komponent dla swojej maszyny. Do najpopularniejszych rozwiązań marki KTR zalicza się sprzęgła kłowe. Czym są, w jakich wersjach są dostępne i gdzie znajdą zastosowanie? Odpowiadamy w poniższym artykule.

 

Czym jest sprzęgło kłowe?

sprzęgło kłoweCo to jest sprzęgło kłowe i do czego służy? Otóż sprzęgło kłowe to komponent, którego zadaniem jest przede wszystkim przenoszenie momentu, do czego dochodzi na skutek zazębiania uzębionych czołowo tarcz, które dodatkowo są dociskane sprężyną. Standardowe sprzęgło kłowe składa się z dwóch tulei, które tworzą człon czynny oraz bierny. To właśnie te tuleje zazębiają się ze sobą. Z reguły element bierny może przesuwać się w stronę wzdłużną wału i jest z nim połączony wielowypustowo. Zęby wspomnianych tarcz są osiowo dociskane za pośrednictwem sprężyny.

Nazwa „kłowe” wzięła się właściwie od zębów, które kształtem przypominają bardziej kły. Zęby te umieszcza się na przystających połówkach, a ich krawędzie z reguły są nieco zaokrąglone. Dzięki takiej konstrukcji zęba, nacisk na krawędzie będący skutkiem braku osiowości jest całkowicie eliminowany.

Biorąc pod uwagę kąt nachylenia powierzchni bocznych zębów w stosunku do osi wału, takie sprzęgła kłowe mogą działać jako modele sztywne, przeciążeniowe, jednokierunkowe oraz rozłączalne. W przypadku sprzęgła sztywnego wszystkie kąty nachylenia są nieco mniejsze od kąta tarcia. W modelach przeciążeniowych mamy odwrotną sytuację – kąty nachylenia będą większe niż kąt tarcia. Jeśli chodzi o sprzęgła jednokierunkowe, w rozwiązaniu tym jeden kąt nachylenia jest większy, a drugi mniejszy od wspomnianego kąta tarcia.

 

Jakie sprzęgła kłowe KTR wybrać?

Dostępne w ofercie KTR sprzęgła kłowe to wysokiej jakości rozwiązania, które wyróżniają się lekką konstrukcją, niewielkim wymiarem, zdolnością do przenoszenia wysokich momentów obrotowych oraz niskim momentem bezwładności. Komponenty tego rodzaju precyzyjnie redukują udary i tłumią drgania. W asortymencie znajdziesz sprzęgła KTR w kilku seriach i wielu wykonaniach. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę każdej z nich.

 

Sprzęgło ROTEX

Seria ROTEX obejmuje standardowe sprzęgła kłowe elastyczne. To bezobsługowe modele, przeznaczone do pracy w temperaturze od -40 do 100 stopni Celsjusza – w porywach do 120 stopni Celsjusza. Do zalet produktów tej gamy zalicza się zdolność kompensowania odchyłek osiowych, kątowych i promieniowych, niski moment bezwładności i kompaktową konstrukcją. Ogólnie sprzęgła ROTEX wykazują optymalną odporność na przebicie. Komponenty dostępne są w wielu wariantach – poza standardowym znajdziesz również wersję przeznaczoną do łączenia z zaciskowymi tulejami zbieżnymi, z pierścieniem zaciskowym, z dwoma kołnierzami, z tarczą hamulcową, dwukardanowe warianty czy produkty przeznaczone do łączenia sporo oddalonych od siebie wałów. Pełną gamę sprzęgieł kłowych ROTEX obejmuje katalog KTR, który polecamy pobrać w celu zapoznania się ze specyfikacją techniczną poszczególnych rozwiązań.

 

Sprzęgła POLY-NORM

POLY-NORM to seria, która obejmuje skrętnie elastyczne sprzęgła odporne na przebicie. Na tle innych rozwiązań niniejsze produkty wyróżniają się stosunkowo krótkim wykonaniem oraz możliwością kompensowania nieco większych niewspółosiowości. Moment obrotowy o wartości 5 – 500 kNm przenoszony jest za pośrednictwem elastomerów. Sprzęgła POLY-NORM skutecznie tłumią drgania obrotowe i uderzenia. Te nieprzebijalne komponenty również dostępne są w wielu wersjach. W asortymencie znajdziesz między innymi ekonomiczny wariant standardowy, modele z bębnem hamulcowym lub tarczą hamulcową czy specjalne rozwiązania z demontowalną częścią przeznaczone do większych odstępów między łączonymi wałami.

 

Sprzęgło ROTEX GS

Wśród sprzęgieł kłowych dostępne są również rozwiązania serii ROTEX GS. Gama ta także obejmuje komponenty w wielu wykonaniach, różniących się między sobą nieco konstrukcją i możliwościami. Standardowy model jest ekonomicznym i bezluzowym sprzęgłem, przeznaczonym przede wszystkim do pracy w serwonapędach. To trzyczęściowe sprzęgło KTR elastomerowe, skutecznie tłumiące drgania, odporne na przebicie oraz kompensujące odchyłki kątowe, promieniowe i osiowe. Niniejsze produkty mogą pracować w temperaturze od -50 do 150 stopni Celsjusza. Parametr ten może być różny – zależy od wieńca zębatego.

 

Gdzie stosuje się sprzęgła kłowe?

Gdzie właściwie stosuje się sprzęgła kłowe? Głównie w aplikacjach, które wymagają wysokiej precyzji. Sprzęgła kłowe doskonale sprawdzą się zatem w silnikach wysokoobrotowych oraz motoreduktorach. Wspomniane modele serii ROTEX GS poleca się montować przede wszystkim w obrabiarkach. Znajdą zastosowanie również w maszynach wykorzystywanych w technice automatyzacji, medycznej, napędowej oraz w technice opakowania. Standardowe sprzęgła ROTEX wykorzystuje się niemalże w każdym obszarze ogólne budowy zarówno maszyn, jak i urządzeń. POLY-NORM natomiast – poza dziedziną budowy maszyn – stosuje się także w przemyśle pomp.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *